Så länge jag kan minnas har vi drömt om ett ordentligt kök, och det vi planerade och byggde ihop i lägenheten i Smedsby, Finland, var ett steg i rätt riktning. Tyvärr hann vi inte njuta av det så länge i och med flytten till Panama, men oj vad vi njöt så länge vi hann! De kök vi haft hittills här har inte haft direkt optimal planlösning (t.ex förra köket i lägenheten var allt annat än gjort för fler än en person i gången, se bilden nedan) och fram för allt har köken här inte tillräckligt mycket skåp och lådor. Det finns helt enkelt inga vettiga ställen för alla våra saker, vilket är helt förståeligt i och med att vi säkert har lika mycket som fyra vanliga familjer, även med finska mått mätt...
* Pantry är alltså det engelska namnet för ett skafferi eller förvaringsutrymme för köksrelaterade grejer. Det är alltså en skrubb, ett separat skåp eller i bästa fall ett helt rum som är helgat åt förvaring av sådana livsmedel som klarar sig i "normal" rumstemperatur och sådana köksgrejer man inte vill, kan eller behöver ha framme hela tiden: köksmaskiner, finservicen, grötkastrullen etc etc...
Här i huset har vi ett betydligt större och luftigare kök jämfört med i lägenheten, och vi kan till och med vara i det samtidigt och göra olika saker utan större problem. Att få alla saker på en vettig plats är däremot omöjligt, så därför behövdes en alternativ lösning för sådant som vi inte behöver hela tiden men som vi inte heller vill ha längst bak i ett skåp. Ganska genast när vi flyttat in bestämde vi oss för att använda skrubben under trappan som pantry, och där har vi nu främst konserver, olivolja, "torrfoder", snabbkaffe och annat ät- och drickbart som inte behöver vara svalt. Hittills har juldekorationerna och en del av Tobias verktyg också fått vara där, men när Tjugondag Knut anländer får i alla fall julgranen och -dekorationerna flytta upp till någondera av de mindre sovrummens skåp, och då blir det lite lättare att få ordning på alltihopa inne i skrubben.
Eftersom konserver och annat ätbart fick ett bra ställe, var det dags att fundera på följande "problem", dvs ärtsoppskastrullen, finservicer, serveringsfat och diverse köksmaskiner. Relativt nära köket (på andra sidan tvättstugan) ligger det så kallade Maids Quarter (= hushållerskans kvarter, som skrubben med ett litet fönster och eget badrum + wc så fint kallades av mäklaren), och det kunde säkert använda som pantry för sådant vi inte behöver eller vill ha framme hela tiden! Tyvärr har skåpet där endast plats för hängande kläder, så en annan lösning behövdes. Efter lite funderande och mätande kom vi fram till att lösningen var vettiga hyllor, då "rummet" är väldigt litet och inga av våra skåp eller byrålådor fungerar där (dessutom är de i annan användning nu). Pafflådor var definitivt inte ett fungerande system, och hela utrymmet kändes väldigt kaotiskt och svårt att använda.
MaidsQ (eller pantry nummer 2 som vi nu kallar det) blev betydligt vettigare att använda nu i och med att Tobias hittade två passande hyllor från PriceSmart. Inga billiga hyllor utan riktigt stabila metallhyllor, som enkelt kan tas isär och tas med när vi flyttar igen. Känns som att det här med att det ska gå att ta med vid nästa flytt är ett ständigt närvarande kriterie för allt vi köper nuförtiden, när vi förr funderade om det passade in i resten av hushållet stilistiskt och praktiskt sett. Inte för att vi planerar följande flytt ännu, men man vet ju aldrig vad vi hittar på och var vi befinner oss om ett år.
Det tar sig alltså, och trots kaoset ännu på hyllorna känns det i alla fall möjligt att ordna upp allting och få bättre ordning på sakerna som nu fyller köksskåpen i brist på vettigare förvaringsställe. Redan det att ärtsoppskastrullen, en del tallrikar och koppar och så gott som alla köksmaskiner är i pantry nr2 har gjort att köket känns betydligt rymligare och luftigare. Vi har nu äntligen fått det mesta uppackat, så vi hoppas att Wilson Mudanza-flyttfirman kommer efter pafflådorna ännu den här veckan. Igår meddelade Tobias via e-post att pafflådorna kan hämtas, och fick svaret att de kommer idag (ons) på morgonen, men ingen har hittills dykt upp och frågat efter lådor och packningsmaterial, och klockan är snart 13:50 lokal tid, vilket inte räknas som morgon, inte ens här i Panama. 😆 Bara att vänta och se då, precis som med det mesta här i landet... 😉
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.